Det var med stor nyfikenhet jag träffade HIF:s nye klubbdirektör Joel Sandborg för att få ta del av hans funderingar och visioner för vårt nyblivna allsvenska lag. Vi hade en väldigt givande frågestund om stort och smått kring laget och organisationen.
Hur ser din vision ut för HIF rent spel- och resultatmässigt på kort respektive på lång sikt?
På kort sikt har vi som mål att etablera oss i Allsvenskan som nykomlingar 2019. Det är realistiskt att hamna i mitten av serien. Men vi bygger en organisation för att hitta tillbaka till positionen som ett av Sveriges tre-fyra bästa lag på fyra-fem års sikt. En stad av Helsingborgs storlek med en arena som Olympia ska ha ett fotbollslag som krigar om Europaplatser och allsvenska medaljer.
Hur ser din vision ut för organisationen och föreningen som helhet?
Jag ser en enorm potential för föreningen att växa ekonomiskt, såväl vad gäller publik, sponsorer, affärsverksamhet och andra aktiviteter i samband med matcherna. På sikt tror jag vi kan ha en omsättning på 100 miljoner kronor. Min roll är i första hand att utveckla kontakterna med näringslivet och hitta på nya koncept för företagen så att vi hittar nya marknader. HIF har av tradition ett starkt varumärke i staden och i regionen så det ska vi vidareutveckla.
Hur renodlar ni era roller i organisationen, du som klubbdirektör, Andreas Granquist som sportchef och nu Robin Lundgren som administrativ chef?
Vi har en sportgrupp som gör mycket av sportchefens arbetsuppgifter tills vidare, där Robin ingår, och jobbar nära “Granen”. De jobbar med den fotbollsmässiga biten. Jag fokuserar på intäktssidan och marknadsföringen i första hand. Men vi är mycket transparenta med varandra.
Finns det konkreta planer på att stärka upp organisationen ännu mer?
Nej, inte i nuläget, det tillåter inte ekonomin. Vi känner inget direkt behov av det nu. Vi har en organisation som fungerar bra även i allsvenskan nu.
Ekonomin berör alla med intresse för HIF. Är vissa områden i föreningen mer ansträngda än andra? På vilka intäktstplan kan ni öka mest?
Det går inte att peka på speciella områden som är ekonomiskt mer eftersatta än andra. På intäktssidan räknar jag med att vi expanderar hela tiden såväl med publik som med sponsorer. Intresset ökar rejält med allsvensk status. Men det kräver ett hårt jobb. Vi måste vara ödmjuka och inte ta något för givet. Det är också jätteviktigt att vi sköter våra ekonomiska mellanhavanden med staden och övriga som vi samarbetar med.
Ser du några synergieffekter med Rögle som HIF kan dra nytta av?
Javisst. Vi kan framförallt ha många gemensamma kontaktvägar mot företagen och våra volontärer. Restaurangverksamheten är t ex en gren där vi kan jobba gemensamt med de som driver den. Vi kan också samarbeta när det gäller matchvärdar och andra funktionärer på och runt matcherna.
Har du en bild av AoH, och några ideer om hur vi och ni kan bli ännu bättre på att marknadsföra HIF?
Ja, jag följer er så fort jag är ute på nätet. Framförallt ert inslag som heter “proffskollen” tycker jag är jättekul att läsa. Ni gör ett mycket bra jobb för klubben. Det man kan bygga vidare på är väl tävlingar och utlottningar av biljetter etc.
HIF måste hela tiden utveckla relationerna till medborgarna och politikerna i staden. Hur ser du på HIF:s roll i samhället?
Det är en mycket viktig bit. Vi har redan bra samarbete med skolor, näringsliv och föreningsliv i staden, men det behöver vitaliseras ständigt. HIF måste ta socialt ansvar. Vi måste vara ödmjuka i alla kontakter utåt. Vi behöver skärpa oss med våra ekonomiska mellanhavanden med kommunen framförallt. Det handlar om klubbens förtroende hos medborgarna och politikerna. A-lagsspelarna fungerar som ambassadörer i olika sammanhang i staden då och då. Det är något vi kan bygga ut ännu mer.
HIF:s relationer till det övriga föreningslivet och de övriga fotbollsklubbarna i staden och i den nordvästskånska regionen är viktiga. Hur vill du vidareutveckla klubbens roll i de nätverk som finns?
Jag tycker att vi kan vara mer aktiva i nätverken “familjen Helsingborg” där ca tretton kommuner ingår, och i HFA med alla stadens klubbar. Vi har ett välfungerande samarbete med Ängelholm, dit vi lånar ut spelare som behöver mer speltid. Vi har ett inofficiellt utbyte med Eskilsminne som har många f d HIF-spelare i sin trupp. På det här området finns också en stor utvecklingspotential för samarbete på många olika plan.
HIF har en väldigt stark ungdomsorganisation med många och duktiga ledare samt spelare. Med mitt engagemang i Högaborgs BK undrar jag hur du ser på ett nära samarbete med småklubbarna när det gäller utbyte av spelare på senior- och ungdomssidan?
Jag känner att den frågan ligger mer på de som är ansvariga för spelarsidan, dels i ungdomssektionen, men även på seniorsidan. Men visst, där finns säkert mycket att utveckla. Målet för alla som är engagerade i fotbollen i staden, borde vara att se sig som en del av “fotbollsfamiljen Helsingborg”. Om vi har en gemensam grund med nära samverkan, där talanger som vill satsa kan söka sig till oss, och där vi släpper spelare till småklubbarna som platsar bättre på den nivån, stärks samhörighetskänslan.
Kan HIF göra ännu mer för att stävja våldstendenser och hur ser du på bengal-bränningen?
Jag har nolltolerans mot våld och bengaler. Jag tycker att det har blivit mycket lugnare runt Olympia i samband med matcherna. Låt oss hoppas att det är en stadigvarande utveckling så det inte blir värre igen i allsvenskan. Men jag tror på dialog, och därför måste supportergrupperna ta itu med bengalbrännarna, samtidigt som vi markerar att det är förbjudet från klubbens sida. Vi har bra kontakter med supporterklubben Kärnan. Vi jobbar kontinuerligt med tryggheten på och runt Olympia med stöd till våra matchvärdar och dialog med polisen.
Hur vill du locka ännu mer publik till Olympia, och göra det ännu mer attraktivt för företag, barnfamiljer och pensionärer m fl att gå på match?
Vi har redan familjepaket och en del aktiviter för barn, plus att vi bjuder in skolklasser. För pensionärer har vi rabatter på biljettpriset. Men vi är öppna för alla idéer och förslag från våra medlemmar. Man kan hitta på fler aktiviter för barn och ungdomar, som autografskrivning med spelarna, rabatter på souvenirer samt andra rabattsystem på årskorten för pensionärer t ex. För företagen har vi flera olika paket med mat och dryck.
Lämna ett svar