Stunden börjar närma sig för allsvenskans framtida största sponsor, Unibet. Och det som närmar sig är den deadline som Sveriges Civilminister, Ardalan Shekarabi, har gett Sveriges alla casinon och bettingbolag. Deadline gäller specifikt den marknadsförings som sker i Sverige kring alla spelbolagens produkter och erbjudanden. Och varför blir detta aktuell för HIF?
Avtalet som har skrivets mellan det svenska casinot Unibet och Svensk elitfotboll har ett initialt värde på 900 miljoner. Skulle det ske en förlängning av avtalet så ökar värdet med ytterligare 900 miljoner kronor. Och dessa pengar kommer ha en stor påverkan på svensk fotboll och framförallt HIF. En av de 3 främsta sakerna som pengarna kommer bidra till enligt svensk elitfotboll själva är att de ska utveckla svensk fotboll rent sportsligt, vilket gynnar Helsingborg som klubb. Och den alltmer uppmärksammande matchfixningen skall bekämpas genom dessa pengar, samt bidra till klubbarnas CSR-engagemang, som till exempel HIF i Samhället
Senaste per den 31 Mars har spelbranschen på sig att självreglera sig, som Sveriges Civilminister uttryckte sig, genom att säga två enkla ord. Sköt er. Och I alla år har vi varit vana med att Svenska Spel har förknippats med framförallt Allsvenskan men också annan Svensk idrott. Men den stora frågan är, självregleringen av marknadsföringen, kommer den påverka sponsorskapet med Svensk Elitfotboll? Kanske inte de sex första åren men eventuellt att det inte finns ett lika stort värde att fortsätta 6 år till. I alla fall om det blir framtida begränsningar, jämfört med Svenska Spels upplägg idag.
För det är ingen lätt uppgift som Sveriges Civilminister ger alla casinon och spelbolag. Förutom sponsring som i detta fall, och likt Betssons sponsring av SHL, så skall tv och radioreklam förmodligen också begränsas. Ett ytterligare svårt område som måste begränsas för alla casinon är de sidor på internet som jämför olika casinon, såsom snabbastcasino.se .Utmaningen blir att spelbolagen med deras casinon, och bettingsidor, måste vara medvetna om att dessa jämförelsesidor blir som ytterligare marknadsföringskanaler som inte heller för bryta mot eventuella lagar eller begränsningar.
Den diskussion som borde föras till bordet är alla de pengar som Svenska Spel oavkortat ger till ungdomsidrotten i Sverige, däribland HIF. Det delas i dagsläget ut 50 miljoner kronor per år, vilket bidrar enormt mycket till utveckling av ungdomars idrottsintresse. Ytterligare så finns det Europabonusen som nu Helsingborg kunde ha varit med och spelat om. 3 miljoner kronor till de som skall ut i i Europa och spela, vad händer med dessa pengar? Eller alla de spelkortskampanjer som ger besökare möjligheten att då och då se allsvenskan och superettan till halva priset. Dvs något som underlättat att dra besökare till Sverige Arenor.
Unibet har inte ännu haft möjligheten att visa vad deras pengar kommer att gå till, så vi får avvakta och se hur väl matchar eller överträffar Svenska Spels bidrag. Men en sak är säker, om Sveriges regering kommer reglera marknadsföringen för spelbolag, så kommer de helt klart påverka allsvenskan och HIF. Den största påverkan kommer nog tyvärr vara det ekonomiska, vilket är en känslig sak för de flesta föreningarna och framförallt HIF.
Vi väntar med spänning på vad Shekarabi bestämmer för framtiden.
Tack för att tydligheten om att det är en sponsrad artikel har blivit bättre på förstasidan (även om det bara står “i samarbete med”) men varför står det inte på själva artikelsidan något om att artikeln är sponsrad? En i övrigt bra sida tappar i trovärdighet på grund av detta, anser jag.
Jag upptäcker att min kritik endast gäller när man läser AOH på mobilen. På datorn är det mycket tydligare att det är sponsrat. På telefonen syns det bara att det är sponsrat på förstasidan men inte på artikelsidan.
Jag upptäcker att min kritik endast gäller när man läser AOH på mobilen. På datorn är det mycket tydligare att det är sponsrat.