Jobb för framtidens A-lagstrupp?

Fotboll må vara ”big business” på elitnivå, men bakom alla svenska fotbollsframgångar står ideella initiativ. Allt från att skjutsa barnen, till och från träningar, till att agera hjälptränare i någon förening. Men när det gäller att finansiera saker som träningsläger och utrustning så får alla dra sitt strå till stacken…

I HIF har vi Mjölkkossan, för att inte tala om att den här sajten drivs ideellt. Men det börjar tidigare än så. Vartenda knattelag bygger på ideella krafter, att föräldrar ställer upp och skjutsar, tränar och tvättar matchtröjor. Kommunala medel täcker en del direkta kostnader, men utan eldsjälar skulle det inte gå.

När unga spelare vill åka på fotbollscuper och träningsläger lite längre bort än det absoluta närområdet finns det definitivt inte någon kassakista att gräva fram pengar från, hur välmående klubben än må vara, och det är olyckligt att lägga hela bördan på spelarnas föräldrar. Fotboll är en arbetarsport. Det är viktigt att det finns plats för alla, oavsett bakgrund. Det får inte vara så att familjernas ekonomiska resurser ska styra om deras barn ska få chansen att spela fotboll.

Det här problemet löser man vanligtvis genom att lagets spelare försöker tjäna pengar på något vid sidan av fotbollen. Bingolotter var den givna lösningen i början av 2000-talet. Det fanns nästan inte en förening i Sverige som inte sålde bingolotter, men på den tiden sågs också programmet av flera miljoner varje vecka. Julmarknader är också populära. Där kan man sälja allt från lotter till kaffe och varmkorv, men det kräver också väldigt mycket tid och engagemang från de där eldsjälarna som redan har fullt upp med all verksamhet kring fotbollen.

Det är viktigt att försöka ge alla ungdomar samma möjlighet att utöva sin idrott – även när pengarna inte räcker till
Foto: Johan Lilja

Då är det enklare att jobba ihop med företag som är proffs på försäljning och att jobba ihop med ungdomar. Ett sådant är DelikatessKungen som låter föreningar och skolor sälja deras delikatesser på den egna orten. Laget får hem försäljningsmaterial, tar upp beställningar på kryddstark salami, ekologisk olivolja, handgjorda belgiska praliner och andra godsaker, för att avslutningsvis leverera varorna till kunderna och ta betalt.

Fördelarna är många. Försäljningen kräver inga förkunskaper, DelikatessKungen hjälper till med allt som behövs, både trycksaker och en smidig app där försäljningen administreras. Laget behöver inte lägga ut några pengar eller ta ekonomiska risker,
ändå kan försäljningsarbetet finansiera framtida fotbollsresor. Ersättningen är dessutom provisionsbaserad, så varje grupp av unga säljare väljer själva hur mycket tid de kan och vill lägga på jobbet. Ju mer man säljer – desto mer pengar blir det till framtida träningsläger och fotbollsturneringar.

Att det fungerar rådet det inga tvivel om. Annars skulle inte skolklasser och idrottslag återkomma till DelikatessKungen år efter år. Förutom att det är lönsamt stärker jobbet lagandan och är både kul och lärorikt.

 

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*