HIFs varumärke 2020 “Vi blev omsprungna av bla Gais och Häcken”

Foto: Linda Carlsson/HIF

AIK har Sveriges starkaste varumärke inom Svensk idrott! Detta enligt den årliga undersökning som Demoskop genomför på uppdrag av Sport & Affärer. För HIFs del tappade man något mot förra året men placerar ändå sig på 20-i-topp

AIK behåller sin plats som nummer ett på listan över varumärken inom svensk idrott. Avståndet till Malmö FF på andraplats minskade däremot jämfört med förra året. För HIFs del så fick man se sig omsprungna av bla Gais och Häcken jämfört med fg år.

Varumärket är klubbens identitet och en bild av hur man uppfattas av omvärlden. Många klubbar arbetar idag med frågor som jämställdhet, inkludering och mångfald och man är medvetna om sin samhällsroll där många unga får ett meningsfullt
inslag i livet. Det här viktiga arbetet stärker givetvis också klubbens varumärke. Och i förlängningen också klubbens ekonomi genom att man då attraherar ny publik, fler supportrar och på sikt nya medlemmar och sponsorer.

Det är nionde året i rad som undersökningen genomförs och topplistan innehåller fotbollsklubbar, hockeyklubbar och flersektionsföreningar. Även Rögle tappade mot 2019 men behåller sin 17:e placering. En placering man, för övrigt, delade med Gais och HIF förra året.

Här kan du läsa undersökningen i sin helhet

AOH drivs, i stor utsträckning, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du swisha en slant till 0703890866. Tack!

1 kommentar

  1. Det här är ingen riktig undersökning. Den bygger på låtsasstatistik, man har frågat dom som själva har anmält att dom vill vara med och tycka. Om det ska vara något intressant, så krävs att man gör ett statistiskt urval och sedan frågar dom. S.k. undersökningar som den här bör man bara tiga bort och behandla som internettroll. Inte stödja en affärsidé som bara bygger på internetklick, istället för fakta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*