Förra säsongen var de lagkamrater i HIF. Men nu är det öl som förenar Markus Holgersson och Andreas Granqvist. I veckan släppte dessutom Råå Bryggeri två nya öl varav ett är en hyllning till landslagskaptenen
Det var under förra året som de båda tidigare lagkamraterna, Andreas Granqvist och Markus Holgersson, blev delägare i Råå Bryggeri. Holgersson jobbar numera bland annat på bryggeriet medan Granqvist fortfarande väntar på att den allsvenska fotbollssäsong ska rulla igång.
För Holgerssons del handlar det om ekonomi , försäljning samt marknadsföring av bryggeriet och den förre HIF-försvararen trivs bra i sina nya roll efter många år utomlands med spel i USA, England, Spanien, Danmark samt på Cypern. Efter den förra säsongen avslutade han karriären i HIF.
– Jag jobbade på ett annat företag under mitt sista år med HIF. Företagets ägare var också delägare i bryggeriet och på så sätt blev jag inblandad. Jag fick se bryggeriet och blev hänförd. Öl är mycket intressant, men även hantverket är spännande. Våra duktiga bryggare Håkan och John hjälpt mig väldigt mycket för att komma in i branschen säger Holgersson till sajten Beernews.se
För Granens del handlar det, tillsvidare, om en mer passiv del även om mittbacken engagerar sig när tid ges
– Andreas är helt klart intresserad och är här en hel del. Vi är ett litet bryggeri och även delägarna behöver hjälpa till, säger Markus Holgersson vidare i intervjun
Under året har man bland annat jobbat med att ta fram nya produkter och i måndags var det premiär för två hyllningsöl. Ett är en hyllning till rockbandet The Sounds och det andra, med namnet ”Granen”, är förstås Andreas Granqvist eget öl.
– Det är klart att han ska ha ett eget öl, är man så stor som han inom fotbollen är han värd det. Från början var tanken att ölet skulle komma ut och passa bra inför sommarens EM, men det blev ju inställt. Men det känns ändå bra att få ut ölet på marknaden, säger Holgersson.
Under våren har Råå Bryggeri förstås påverkats av corona-krisen och med 60-70 procent av försäljningen till restaurangbranschen har det påverkat ekonomin. Men bryggeriet försöker att använda tiden till att vara väl förberedda när krisen är över.
– Vi har vunnit flera offerter på Systembolaget de senaste åren och det är en fjäder i hatten för oss. Vi vill gärna lyckas med det fler gånger. Vi gasar på redan nu och ska gasa på ännu mer när allt det här är över.
Källa: Beernews.se
Lämna ett svar