Vid årsskiftet trädde en ny lagstiftning för betting och casinospel i kraft i Sverige. Ett nytt system har införts som möjliggör licensiering och etablering för privata spelbolag i Sverige. På sikt kan det komma att gynna svensk fotboll och HIF.
Men vi börjar med den nya lagstiftningen som sådan. Sedan den 1 januari 2019 är monopolet för casinospel och betting avskaffat i Sverige. Nya företag, som tidigare haft sin bas utomlands, kan nu etablera sig i Sverige. Om spelbolagen väljer att etablera sig här kan vi räkna med att de icke-statliga bolag vi idag spelar på kommer att förhålla sig till den svenska lagstiftningen och förhoppningsvis bidra till en säkrare spelmarknad.
Det svenska monopolet har med tiden blivit allt mer verkningslöst när internet och nätcasinon vuxit fram. Bolagen har registrerats utomlands men har, tack vare internet, varit tillgängliga från Sverige. Svensk spellagstiftning har inte kunnat komma åt de privata spelbolagen så trots att de på sätt och vis agerat på den svenska marknaden har de inte haft samma regleringar som Svenska spel och ATG.
Vad betyder då det här för idrotten och hur kan det gynna HIF? Jo, helt enkelt genom lagstiftningen för spelreklam också förändras i samband med monopolets avskaffande. Tidigare har den spelreklam vi sett på TV sänts på kanaler som, precis som spelbolagen, är verksamma utomlands. Nu blir möjligheterna större för nya bolag att slå sig in på sponsormarknaden och vi har tidigare sett att spel- och bettingbolag ofta är intresserade av att rikta sig till just idrotten med sin sponsring.
Vi har redan sett att det har fått konsekvenser för den svenska fotbollen och att det på så vis indirekt kan gynna HIF. Under sommaren 2018 presenterade SEF, Svensk Elitfotboll, ett nytt lukrativt avtal. Efter 85 år med Svenska spel som en av sina främsta sponsorer valde SEF att inte förlänga avtalet och i stället skrev ett nytt avtal under, då med Unibet. Avtalet träder i kraft till säsongen 2020 och är skrivet på sex år med ytterligare sex års förlängningsoption. Totalt är det värt 780 miljoner kronor, pengar som kan komma att gynna svensk fotboll under de kommande åren. Det tidigare avtalet med Svenska spel var värt 92 miljoner om året, det nya är värt upp till 150 miljoner om året.
– Vi har hela tiden velat jobba med svensk idrott, nu kan vi det och det är ett historiskt avtal på sex år med en option på sex år till. Det är utan tvekan en av de största satsningarna på svensk idrott, säger Dersim Sylwan som är General Manager för Kindred i Sverige till Fotbollskanalen som var först med nyheten.
Tänk de pengarna, i kombination med det nya TV-avtalet, som också träder i kraft lagom till nästa säsong och genererar omkring 540 miljoner kronor per år till den svenska fotbollen. Mycket tyder på att den svenska fotbollen är på frammarsch ekonomiskt med nya lukrativa avtal och dessutom flera kontinentala framgångar de senaste åren. Det kommer att bli intressant att se om den nya spellagstiftningen kommer att få de konsekvenser vi tror att de får för fotbollen och dess sponsorer. I vilket fall som helst öppnar det upp nya möjligheteter för lagen och det blir också intressant att se vilka som tar chansen att utnyttja de nyvunna möjligheterna. Hos CasinoWings kan du hitta flera av de casinon som nu kan slå sig in på den svenska spelmarknaden, klicka här för mer info.
Lämna ett svar