Få har väl undgått den förändring som vår klubbshop genomgått under det senaste året. Givetvis var vi, på AOH, nyfikna på hur det går och vilka planer som gänget har inför framtiden
En shop har alltid funnits på Olympia men det var först inför säsongen 2016 som klubben valde att fokusera fullt ut på att kunna erbjuda sina besökare en fullskalig souvenirshop och framgångarna har inte låtit vänta på sig. Under flera år har det varit Intersport som stod bakom det sortiment som klubben kunde erbjuda. Tyvärr var utbudet inte alltid det bästa och inte heller höll leveranstiderna någon högre nivå.
Detta fick klubben att i samband med att kontraktet löpte ut, agera och ta över souvenirförsäljningen i egen regi från januari 2018. Man valde dessutom att byta sportleverantör och numera är det Stadium som, tom 2020, är HIF:s officiella partner. Det innebär att Stadium levererar all träningsutrustning och kläder till HIF:s ungdomslag samt har ett smalare utbud av HIF:s merchandise.
Däremot är det HIF med Olympiashopens personal som tar fram all merchandise och väljer leverantörer.
1:a mars öppnade Olympiashopen dessutom en riktig webshop där det är möjligt för supportrar, över hela landet, att nå samma sortiment som möter besökarna i den fysiska butiken. Det är just kombinationen av en fysisk butik och en webshop som verkligen fått fart på HIFs försäljning av merchandise under 2018. Hittills har man nämligen omsatt mer än under hela fjolåret inkluderat Intersport försäljning i webshop och på Väla. Prognosen är även att Olympiashopen kommer fyrdubbla webförsäljningen jämfört med 2017.
Den som fick i uppgift att sjösätta det nya Olympiashopen var klubbens SLO, Alexander Ström, som 2017 tog över merchandise-ansvaret och från 2018 fick fria händer att bygga upp, såväl shop, som weblösningen och samtidigt bredda sortimentet. I samband med lanseringen av webshopen kommenterade själv Alex det hela för HIF.se
– Efter en ganska lång sejour där HIF har haft sin webbshop på extern plattform har vi nu bestämt oss för att hitta en lösning som vi själva styr över till 100%. Det kommer bli en utmaning men samtidigt ser vi flera möjligheter och en enorm potential i att driva den själva.
Självklart har hans förutsättningar ökat radikalt då klubben, efter att man avslutat samarbetet med Intersport, äger sitt eget varumärke och således kan sätta sin logga på, i stort sett, vilka produkter som helst. Man valde att anställa ytterligare en person, Samone Klinteberg, i shopen och skapade samtidigt ett souvenirråd med supportrar där man får hjälp med allt från nya uppslag till att testa av produkter som kan vara aktuella för inköp. Rådet består av bla medlemmar från Supporterföreningen Kärnan men även personer med ett stort intresse av mode och supporterprodukter.
– Vi jobbar tätt med många supportrar men gör också hela tiden omvärldsanalyser för att få idéer och förslag utifrån. Fördelarna är att kunna göra mindre unika upplagor och med det öka intresset och försäljningen av olika produkter.
Som Merchandise Manager så är det Alexander som ansvarar för sortimentet, inköp, leverantörsavtal och ekonomin medan Samone ser till att samtliga produkter fotograferas, friläggs och kan läggas ut på klubbens webbshop och i sociala medier. Båda är även tillsammans med Louise, Stefan och Joakim personerna som fysiskt finns närvarande i Olympiashopen under öppethållande och matchdagar.
Numera är klubben mer lyhörd för efterfrågan och då shopen nu drivs i egen regi så har även ledtiderna blivit betydligt kortare. 2018 har ju dessutom varit ett år då man skall försöka råda bot på en del “barnsjukdomar” vilket bla innebär att man börjar få bättre koll på bla storlekar och kvantiteter så att tex aktuella matchtröjor inte skall ta slut mitt under säsongen.
– Att vi sålt slut årets matchtröja var en tydlig strategi, däremot är jag förvånad att det blev så tidigt på säsongen. Tidigare år har vi haft ett stort överlager vilket påverkat vår försäljning negativt, nu blev det åt andra hållet. Det misstaget kommer vi troligtvis inte göra om. På tal om matchtröjan, håller vi alla tummar rätt och alla HIFare är snälla kanske tomten kan lösa årets julklapp.
I Olympiashopen hittar du inte bara souvenirer utan de hjälper även till med biljetter, säsongskort och medlemskap. Den fysiska butiken, intill uppgången vid Södra Stå, har öppet tre dagar i veckan samt matchdagar och du hittar även souvenirutbudet på www.olympiashopen.se
Öppettider 2018
Onsdagar 11.00 – 14.00
Torsdagar 11.00 – 19.07
Fredagar 11.00 – 14.00
Matchdagar öppnar man alltid tre timmar innan matchstart och stänger 30 minuter efter matchslut
Merchandise är ett begrepp som betecknar produkter eller tjänster som nyttjar säregna drag från ett varumärke eller en fiktiv person i kommersiellt syfte. Sådana produkter är oftast fysiska exempelvis kläder, planscher mm
Lämna ett svar