Oftast är det spelarna som får mest medialt fokus, och vi känner naturligtvis till dem väl. Men vilka är de personer som lägger ner mycket tid och energi på för att organisationen i storklubben Helsingborgs IF ska fungera?
Vi kommer under våren att presentera några utav de viktiga kuggarna i organisationen runt HIF och inleder med…
Rickard Nilsson – Marknadschef
Vi träffar honom i en lounge med utsikt över ett Olympia där snön har smält bort och man kan se den gröna gräsmattan, nu är det inte långt till säsongspremiär. Vi frågar Rickard om hans jobb och vad han gör för att förbättra förutsättningarna för HIF. Häng med!
För de som inte känner dig Rickard, vem är du?
Jag är en person som har Sveriges i särklass bästa jobb och som jag har haft förmånen att ha i ett stort antal år. Som person är jag väldigt idrottsintresserad, framförallt HIF-intresserad och kom själv in här som knattespelare 1973. Elva år senare fick jag förmånen att börja jobba här och har varit med i både dalar och toppar, i med- och motgång.
Vad är din bakgrund rent yrkesmässigt?
Yrkesmässigt är att jag är en så kallad bilskojarson, min far har varit bilförsäljare i många år och jag var ganska lättlurad. Jag kom in i HIF 1984 och då hade jag hand om ungdomsföreningen i ett år och efter det gjorde jag militärtjänsten. Sedan hade vi en konsult som var inne och sålde för HIF och den som kan historian vet vad som hände 1986 då HIF trillade ur serien. På hösten 1986 hade de ingen som kunde sälja för HIF och då blev jag tillfrågad att ta hand om företagen och det var minst sagt en utmaning. Inför 1987 hade vi ingen reklam som satt på bröstet, det var ingen som ville överhuvudtaget och mitt första uppdrag blev att sälja in det.
Du har ju varit med länge, vad kan du se har förändrats till idag?
Allt! Framförallt har vi utvecklats tillsammans med företagen. Förr gick man mycket och försökte få företagen att ge pengar, idag jobbar vi mycket mer med att ge tillbaka vad kunderna vill ha vilket vi då också tar betalt för, det är framförallt mitt ansvar. I stort så har hela HIF blivit mycket proffsigare i vårt sätt att agera och vi tror att för att vi ska kunna hävda oss både nationellt och internationellt så måste vi hela tiden sträva efter att vara lite bättre än de andra.
Hur ser en vanlig dag ut för dig Rickard?
Tur är så är jag ganska morgonpigg så jag brukar vara här en timme tidigare än alla andra på morgonen. Då går jag igenom mina mejl och förbereder dagens möten. Man måste säga att den tiden vi är i nu är den mest intensiva för oss, det vill säga november till maj. Då bearbetar vi befintliga och nya kunder i syfte att teckna avtal och samtidigt skall säsongen planeras och olika tjänster och produkter levereras. Det är inte bara att sälja det utan det ska levereras också.
Vad är det som du framförallt vill leverera?
Det som har svängt de senaste åren är att vi fick ganska tydliga signaler av företagen att de vill ha en mötesplats där företagarna ska kunna träffas och skapa relationer med varandra som man sedan kan göra affärer med – och den mötesplatsen är vi beredda att arrangera. Vi arrangerar mellan 25-30 olika aktiviteter för våra partners där enda syftet egentligen är att de ska komma vid ett bord med någon som de har något gemensamt tillsammans med.
Vad kan det vara för aktiviteter?
Businessfrukostar, partnerluncher, HIF-golfen, go-cart, bowling, internationella resor med mera. Resorna betalar företagen själva för men det andra ingår i avtalen. Vi levererar mötesplatserna och vi ser till att parterna finns där. Vi ser till att parterna finns där och att musiken finns där, men sedan brukar jag säga att man faktiskt får dansa och bjuda upp vem man vill själv.
Vad är målet med ditt jobb den här säsongen?
Det är dels intäktsmässigt men också att leverera så pass mycket att kunderna blir nöjda och det som jag ser är min utmaning. HIF:s utmaning är att vara förberedda för den dagen då man tar beslutet att bygga en ny arena. Med en ny arena så kommer där en ny sponsorstruktur, där kommer nya rättigheter och vi måste tänka på ett helt annat sätt och verkligen ta tillvara på den möjligheten som en ny arena ger oss. En ny arena är inget man säljer ut när det är dags för avspark utan det är en väldigt lång process, vem ska vara aktören som ska vara ansvarigt för mat och dryck, vilket ölmärke ska säljas, vilken korv och så vidare. Det är mycket arbete som ska göras och det arbetet måste göras minst ett och ett halvt år innan.
Vad är det absolut bästa med ditt jobb?
Jag får nöjet att jobba med det jag älskar. I min vardag får jag lov att jobba, verka och påverka i det som många gör vad som helst för att komma åt – samtidigt är det kul att göra affärer och se att kunderna får vad de vill ha.
Jobbar du framförallt på Olympia eller försöker du åka ut till företagen?
Jag försöker ta dem till Olympia. Olympia är unikt, det är en speciell atmosfär och när man ska göra affärer med en kund så vill man alltid ha dem på sin hemmaplan.
Hur står sig HIF mot de andra allsvenska konkurrenterna marknadsmässigt?
Jag påstår att vi är i topp fem tillsammans med Malmö FF, Elfsborg, AIK ochDjurgården.
Slutligen då Rickard, vad tror du om säsongen 2013?
Det är tufft på marknaden för företagen just nu, det är många som har det väldigt jobbigt med varsel och ekonomiska problem som vi kan läsa om i tidningarna varje dag. Då gäller det för oss att vara ännu starkare och att vi har byggt upp en produkt som är så pass bra så att de verkligen vill satsa på den. Många företag har fått direktiv om att dra ner på all form av sponsring men många säger att de inte anser att samarbetet med HIF är sponsring för att vi erbjuder saker som de kan ha nytta av, och som de kan tjäna pengar på. Vi måste kunna påvisa att ett samarbete är bra för ditt företag och då gäller det att vara kreativ och lyssna på företagen.
Sportmässigt tror jag på topp tre så att vi kommer ut i Europa och det anser jag att vi har potential till. Vi har en mycket bra drivkraft i klubben och killarna är fantastiska och vill mycket och de har en bra ledarstruktur runt omkring sig Får vi dessutom den tolfte spelaren, det vill säga ni på läktaren som är mycket viktig, så kan vi gå långt.
Skönt höra Rickard använder namnet Olympia hela tiden, även för det ombyggda (men inte nya som han säger för det innebär för mig riva det g:a & bygga ett nytt Olympia och det vill vi inte ha), men han får gärna sälja ut namn på de olika läktarna likt Rio-Kalle, Svarta Blixten, Petar Puaca (not)…
Kul initiativ och intressant artikel. Verkar som om utvecklingen kommer gå framåt på alla plan med ny arena. Dock tycker jag det är synd att artikeln helt saknar kritiskt förhållningssätt till marknadsarbetet och det faktum att Rickard Nilsson helt saknar arbetslivserfarenhet och utbildning för det jobb han gör. Elfsborgs marknadsintäkter är mycket högre än HIFs trots att det är en mycket mindre stad. Varför?
Artikeln är främst gjord för att presentera personen, vem är han och vad gör han osv. I det sammanhanget finns det ju knappast något utrymme för någon ev. kritik.
Vad gäller arbetslivserfarenhet så får man väl ändå säga att 27 år på tjänsten renderar i någon slags erfarenhet, eller hur?
Dock återstår det ju naturligtvis en del intressanta svar utifrån den frågeställningen du ger.
Finns kanske möjlighet att återkomma och göra en djupare artikel/intervju med Rickard framöver.