Nu ska utbildning inte föraktas – tvärtom. Och jag kastar egentligen sten i ett nästan 40-årigt glashus när jag ironiserar i frågan. Faktum är att jag i början av 1970-talet, då jag under en ganska kort period arbetade som sportchef på NST (som då var en egen tidning) kritiserade HIF för att klubbens ungdomstränare var betydligt mer välutbildade än dåvarande A-lagstränaren Arne ”Mia” Hagberg. Jag var ganska kritisk och hade en debatt i tidningen med dåvarande styrelsen. Minns inga detaljer men episoden poppade upp i minnet nu.
Sedan tycker jag att man kan dra vissa paralleller med de fackliga lärarförbundens återkommande krav på att alla lärare ska vara ”behöriga”, vilket innebär att de ska ha avlagt en formell examen.
Personligen tycker jag att kravet är bisarrt. Jag har egen erfarenhet, både från min egen skoltid och från mina barns, av att obehöriga lärare kan hålla högre kvalitet, inte minst pedagogiskt än vissa behöriga. Jag har också mött behöriga lärare som definitivt var helt olämpliga för sitt yrke.
Så är det sannolikt även inom tränarkåren och inom en del andra yrken. En teoretisk examen innebär inte nödvändigtvis det enda saliggörande.
Kunskaper är viktiga, men det finns flera vägar att skaffa sig dem.
Ta exempelvis välutbildade invandrare som kommer till vårt land och här får nöja sig med mindre kvalificerade jobb eftersom vi vägrar acceptera att den höga utbildning de fått i sitt hemland skulle vara lika mycket (eller ve och fasa mer) värd än den som erbjuds i Sverige.
Det innebär att vi missar en hel del kvalificerad arbetskraft.
På samma sätt duktiga tränare stoppas i sin yrkeskarriär – och klubbar missa dem – om in SvFF hittar ett sätt att validera kunskaper som motsvarar dem som man kan få på kurserna.
Jag tror att alla skulle tjäna på om tränare som skaffat sig utbildning och erfarenhet på andra vägar fick möjlighet att avlägga ett prov som visade att de har kompetensen.
Lysande! Du tar krönikeskrivandet upp till en ny nivå!